söndag, april 27

Norénfeber



Jag vaknar varje natt klockan tre och vänder på täcket. Lägger en handduk ovanpå lakanet. Det är sjöblött. Feber. Tar en värktablett och somnar om. Efter frukost läser jag Noréns dagbok. Febern sänker mig lagom till lunch. Sover hela eftermiddagen. Så där har det hållit på sedan natten mot torsdagen. Jag känner mig gammal och trött.

Det är ett helvete att läsa En dramatikers dagbok när man är sjuk. Orkar inte hålla boken i samma ställning. Ryggen värker hur jag än ligger. Hostan förstör de lövtunna bokbladen.

Men framför allt får jag inte ihop Noréns shopping. Han shoppar en del, ska ni veta. Att han köper en svart Comme des Garçons-kostym och svarta Prada-skor fattar jag. Det är säkra kulturkort. Men när han beställer jeans på NK och köper en jeansjacka i Oslo blir jag bekymrad. 60-åriga kulturgubbar ser ju aldrig så larviga ut som när de sätter på sig sin ungdoms jeansuniform. Och den röda tröjan och den blåa skjortan, varför köper han dem? Norén har väl aldrig vågat sig utanför svart. Kanske vill han vara färg men törs inte riktigt.

Det är en fascinerande bok. Jag har bara kommit några hundra sidor, men är redan fast i Noréns notoriska egotrippar. Har alltid varit svag för Lars Norén: Detaljer på Dramatens lilla scen för några år sedan; andra akten av 2*Norén, med Göran Ragnerstam, på Stadsteatern; och förra årets Fördold på Dramatens lilla scen.

Recensioner av vänner och bekanta i kulturvärlden? Jo, de finns överallt. Till exempel i en bisats i beskrivningen över hur han skurar toaletten med gulsåpa. Plötsligt halkar han in på en teaterchef som visar sig vara vidrig. Det är slående att så många av "angreppen" känns exakta. Sanna. Eller vad säger jag. Autentiska.

EDIT 1: Annina har skrivit mer om Norén och hans frossande i shopping på Shampoo Rising här.

EDIT 2: I P1-programmet Biblioteket sa nyss Norén i en intervju att märkeskläderna påminde honom om döden. Där tror jag karln överträffade sig själv.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Han köper i allafall inte stureplansprofilslila pikétröjor, såna där som de har på sig som åker fast för sjöfylla i pappas båt i "Kustbevakarna".

27/4/08 20:49  
Blogger André Johansson skrev..

Nej, han skulle nog inte passa i pikétröja, Lars. Så det gör han rätt i.

Varför tittar du på Kustbevakarna?

27/4/08 21:07  
Anonymous Anonym skrev..

Det var faktiskt jag som skrev det kloka och uppbyggliga inlägget, vet inte varför jag blev anonym.

Har du missat Kustbevakarna? Ett fantastiskt program. Finns det nått vackrare än att se motsträviga lila bratz sprattlande fängslas i solnedgången med Stockholms skärgård i fonden.

28/4/08 12:24  
Blogger André Johansson skrev..

Jaså, var det du din typ. Du borde ta dig in till stan och mata mig med tiramisuglass nu när jag när sjuk.

28/4/08 13:27  
Anonymous Anonym skrev..

Jag borde väl det. Jag skulle kunna sitta på din sängkant och läsa högt ur nått av Zacharias Topelius(helst Fältskärns berättelser) och ploppa ner lakritskatter i gapet på dig när du piper till med din sargade masnäbb.

ICA.s tiramisuglass är faktiskt inte så dum. Det bör du äta väldigt mycket av. Du lyssnar väl mycket på gammal Ride, och äter apelsin i stora dagisklyftor? Ända sättet att bli frisk.

28/4/08 19:06  
Blogger André Johansson skrev..

Det låter fantastiskt.

Jag lyssnar alldeles riktigt på gammal indie. Dock inte Ride, utan Josh Rouse. Det har väl funkat sådär, men då har jag å andra sidan fått hushålla med Mars-glassar.

28/4/08 19:49  
Anonymous Anonym skrev..

Med all respekt för din huskur så kommer du bli liggande länge med din fläcktyfus eller böldmalaria eller vad du nu har om du inte genast får dig lite Ride och Topelius till spis.

28/4/08 20:43  
Blogger André Johansson skrev..

Idag blir det Twisterella och Vapour trail för hela slanten! Nu ska det sista fläcken av tyfusen bort!

29/4/08 08:58  

Skicka en kommentar

<< Home