fredag, januari 23

Om inte du kommer till Sjöstaden - kommer Sjöstaden till dig


För en stund sedan åt jag lunch med arkitekt Andersson på restaurang Victoria. Eftersom jag hade Andersson till bords tog jag tillfället i akt och frågade vad han tyckte om Sjöstaden (att nämna Hammarby i namnet kan leda tankarna fel) i stadsplaneringssynpunkt. Han menade att man kan konstatera att det inte byggts något bättre sedan 1945. När jag lite oroligt undrade om han trodde att jag skulle tycka att det var ett stort steg att flytta från innerstaden drog han luggen från ögat och lutade sig mot mig: "Om inte du kommer till Sjöstaden - kommer Sjöstaden till dig."

Och det stämmer såklart. Bor man i Stockholms innerstad så är det omöjligt att inte påverkas av den rörelse i Stockholm som har så många namn men som egentligen är samma sak: bostadsrättifiering, konsultholmen, gentrifiering, sjöstadssjukan. Allt det där.

6 Kommentarer:

Blogger SweJens skrev..

Undrar om det finns någon där ute som haft större kval inför en Sjöstadflytt än André Johansson.

23/1/09 14:29  
Blogger André Johansson skrev..

Man kan tänka sig att en sån som Federley kände sig mer avspänd inför flytten.

23/1/09 14:46  
Blogger Unknown skrev..

Feddan har ju i en intervju sagt att han gärna vill sjöstadsbebygga hela den där skidbacken (Hammarbytippen?) som ligger nästgårds. Hur ställer du dig till att utöka Sjöstadens lebensraum på det viset?

23/1/09 16:53  
Blogger André Johansson skrev..

Om han får bestämma ska väl Konsum omedelbart ställa om och börja sälja Dior.

Skidbacken tycker vi som hängde i Hundfjället som barn naturligtvis är just en liten larvig tipp. Men jag kan tycka att den kan få var en liten larvig tipp. Rent stadsplaneringsmässigt tror jag på små larviga tippar kan vara bra för hygienen.

23/1/09 19:10  
Anonymous Anonym skrev..

stötte på det starkaste argumentet mot sjöstaden sedan moderaternas valaffisch "FÖR ETT RENT HAMMARBY SJÖSTAD" härom dagen: i en lokaltidningsenkät svarade folk på om de gillade att bo i sjöstaden. en kvinna svarade att "det är så trevligt här, folk hälsar på varandra. det är faktiskt nästan som ett gated community".

26/1/09 11:00  
Blogger André Johansson skrev..

Underbart. Dagen då det blir ett rent gated community kommer det att korkas upp en och annan vinpava La Consulta i Sjöstaden!

26/1/09 11:11  

Skicka en kommentar

<< Home