fredag, januari 22

Kniven mot strupen – En tevekocks okunskap om matkulturen i Dalarna


I Dalarna gillar man biff och bea. Det är inget speciellt med det. Det gör man överallt runt om i Sverige. Till biff och bea äter man pommes frites.

Det trodde jag var matkulturtrivia i Kocksverige. Visst kan en mas pressa ner en pretentiös prosciuttopasta mellan varven. Men när det kommer till kritan är det biff och bea som gäller.

TV3-kocken Alexander Nilson, eller rock’n’roll-kocken som han kallas på TV3:s hemsida, har inte förstått det. När han i gårdagens avsnitt av ”Kniven mot strupen” ska styra upp min gamla kvarterskrog i Avesta, Trapper Bar, visar han att han inte har örat mot marken. Han byter ut menyn mot en ren Stockholmsmeny: Rostade rotfrukter istället för friterad potatis. Trapper Bar ska få viltprofil, utbrister den artikuleringsaggressive rock'n'roll-kocken. Ut med biffen, in med rådjurssadel!

Det funkar till en början, alla vill ju prova något nytt även i Dalarna. Men bara en gång. Det framskymtar även i programmet när Trapper-krögaren berättar att, jo, det var ju mycket folk i början...

För att få min tes ytterligare styrkt ringer jag min masmamma. Hon håller med: ”Det var en Stockholmsmässig meny. Om de vill ha viltprofil kan de väl slakta de där visenterna och servera med pommes frites. Då bli kommunen dessutom av med det problemet (kommunen driver en omstridd visentpark i Avesta).”

Se där, ännu ett exempel på storstadsmänniskor som inte förstår sig på svensk landsbygd.

UPPDATERAT:
I natt var det skottlossning på Trapper Bar.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home